Mijn vakantie naar Schotland

Met mijn beste vriendin Hanna ging ik op vakantie naar Schotland. Klinkt misschien niet als de meest voor de hand liggende vriendinnen vakantie. Maar ik ben helemaal verliefd geworden op Schotland. Ik vertel je precies hoe en waarom!

Voor het eerst in onze 25-jarige vriendschap ging ik met mijn beste vriendin Hanna op vakantie. Dan zou je denken dat dat zon, zuipen, ziekenhuis wordt. Maar nee, wij gingen de natuur in! We wilden naar een plek gaan waar we allebei nog niet waren geweest. Dus gingen we op zoek naar de goedkoopste vliegtickets haha. Die gingen naar Schotland. Zo gezegd, zo gedaan: onze vakantie ging dus naar Schotland!

Goede voorbereiding is het halve werk

In Schotland wilden we natuurlijk de natuur in en lekker gaan hiken. Ik had alleen nog nooit gehiked. Dus daar begon de voorbereiding al, want wat neem je in hemelsnaam mee en wat trek je aan?

Om de perfecte jas te vinden heb ik wel 15 verschillende soorten besteld. Uiteindelijk ben ik gegaan voor deze jas van Elvine. Die is super fijn, want hij is winddicht, heeft een capuchon en ziet er ook nog eens leuk uit. Toch leuk voor je vakantiefoto’s. Op aanrader van jullie (daar ben ik gevoelig voor dus dan koop ik dat) ging ik voor de Lowa Outdoor schoenen. Ik had de schoenen niet ingelopen, maar heb geen blaren gehad. Misschien niet helemaal aan te raden, maar het is wel goed afgelopen! Over blaren gesproken: ik zou voor de zekerheid wel blarenpleisters meenemen.

Omdat wij ons met de auto verplaatsten in Schotland had ik een koffer mee. Die vulde ik verder met hoodies, sportleggings, een sportbh, wandelsokken, een thermolegging en een thermoshirt. De laatste drie items haalde ik bij de Decathlon. Al moet ik zeggen dat ik alleen mijn thermoshirt een uurtje aan heb gehad tijdens het hiken, want het was al gauw te heet. Mijn thermolegging heb ik niet aangehad. Voor tijdens het hiken is het ook handig om een rugzak bij je te hebben. Omdat ik nog genoeg rugzakken had liggen nam ik mijn Kapten & Son rugzak mee. Die zou ik niet perse aanraden voor het hiken, maar Hanna had er één van Northface die je om je middel kan vastklikken. Dat is tijdens het hiken wel heel fijn!

Onze trip

Onze trip duurde 6 dagen in totaal. Laat ik beginnen met dat ik aanraad om sowieso langer te gaan. Ik wil op een dag nog heel graag teruggaan, omdat ik bij lange na niet alles heb kunnen zien. Dus mocht je je vakantie nog moeten boeken: neem lekker de tijd om Schotland te ontdekken!

Maandag
Wij vlogen maandagavond heen op Edinburgh. Omdat we pas om 23.00 uur aankwamen zijn we meteen naar ons hotel (Moxy Edinburgh Airport) gegaan zodat wij de volgende richting gelijk onze reis naar de natuur konden starten. Nou blijkt Edinburgh een fantastische stad te zijn met prachtige gebouwen. Dus ik zou hier zeker twee dagen blijven om de stad te verkennen voor je de natuur intrekt!

Dinsdag
De volgende ochtend zijn we onze huurauto op gaan halen en vertrokken we naar Taynuilt. De rit duurde ongeveer 3 uur. Omdat je in Schotland links rijdt, is dat wel echt even wennen in het begin. Maar het uitzicht onderweg is zo mooi dat je dat al gauw voor lief neemt. Wij verbleven in een huisje midden in de natuur: Airdeny chalets. Het enige geluid dat je hier hoort zijn vogels. Ik kom natuurlijk van het platteland dus daar kan ik helemaal van genieten. Naast de prachtige omgeving, waren de eigenaren ook ontzettend lief en behulpzaam. Wij kozen voor een huisje met keuken, omdat Hanna een gluten intolerantie heeft en we zo zelf konden koken. We verbleven tot en met vrijdag op deze plek dus gebruikten we deze dag vooral om boodschappen te doen en lekker te settelen.

Woensdag
Nu kon het avontuur echt beginnen, want de eerste hike stond op de planning! We reden 1,5 uur naar het noorden toe om te hiken in Glencoe. Dit is echt één van de mooiste plekken die ik ooooit heb gezien! Alleen de route ernaartoe was al prachtig. De wegen zijn hier goed geasfalteerd en omdat het maar één weg is ga je dwars door de ongerepte natuur. Overal om je heen zie je bergen wat echt geweldig is. Het voelt alsof je door een schilderij rijdt. Hanna en ik hebben de hele weg alleen maar elkaar gewezen op hoe mooi alles was!

Om deze hike te maken navigeer je naar ‘hidden valley car park’. De hike duurt ongeveer 3 uur (een dik uur heen en weer terug) en is 4.5 km. Als nog onervaren hiker ging het mij goed af, maar je moet vooral voor het laatste stuk wel goed ter been zijn. Dat is namelijk wel echt een stukje klauteren.

Donderdag
Vandaag stond het spotten van de Harry Potter trein, onder de kenners beter bekend als de Hogwarts Express, op de planning. Ik heb nog nooit een Harry Potter film gezien, maar zelfs dan is het nog steeds heel mooi om te zien!  Na een rit van 2 uur kwamen we aan in Glennfinan. Het was iets toeristischer, maar tot aan dit moment waren we maar heel weinig toeristen tegengekomen. Goed om te weten: de trein rijdt niet altijd op dezelfde tijden in verband met hoogseizoen en laagseizoen. Wij zagen de trein om 10.45 uur. Zoek van tevoren dus even op hoe laat de trein langsrijdt. Zou toch jammer zijn als je de trein nét mist.

Toen we in Glennfinan waren kreeg ik in mijn DM de tip om nog een half uur richting het noorden te rijden naar Mallaig waar je een boottrip kan doen. Tijdens deze boottrip kan je namelijk dolfijnen en misschien zelfs walvissen spotten! Wij hadden verder geen planning dus reden we door en boekten 10 min van tevoren onze boottrip bij Western Isles Cruises. Het was een super mooie omgeving, maar wij hebben helaas geen dieren gespot. Het weer was super mooi en we hebben wel lekker gevaren! Dus zeker een aanrader om te doen.

Als je meer tijd hebt zou ik ook naar de eilanden gaan om daar nog 3 dagen te verblijven. De omgeving daar is prachtig!

Vrijdag
Op vrijdag verlieten we ons huisje in Taynuilt en reden we door naar Glasgow. Toch leuk om weer wat mensen en horeca te zien na onze dagen in de natuur en huisje in the middle of nowhere. Wij sliepen tot en met zondag in DoubleTree Hilton Glasgow. Nou zou ik dit hotel niet perse aanraden (al hoewel de spa wel heel chill was na het hiken), want het zit op een industrieterrein en wat ver vanuit het centrum. Ze hebben in het centrum een veel mooiere! Ons budget was op, maar anders zou ik die aanraden.

Zaterdag
Nu was het tijd om Glasgow te ontdekken. Al gauw kwamen we erachter dat er één en al gezelligheid was in de stad. Bleek het de kroning van Charles III te zijn! Nou dat gebeurt ook maar zo eens in de 70 jaar en laten wij dan net op deze dag in Glasgow zijn. Hoe bijzonder is dat! We hebben lekker geshopt en vooral heel lekker gegeten en gedronken. Er zijn hier zoveel leuke eettentjes! Echt onwijs leuk.

Hanna eet dus glutenvrij en daar zijn ze in Schotland zo goed op voorbereid. Overal was er een aparte menukaart en dat was voor haar echt een warm bad! En natuurlijk heb ik onze restaurant tips verzameld:

• Lunchen bij Stack & Still. Dit was echt geweldig (dikke foodcoma daarna). De pannenkoeken waren super dik en heel lekker, maar vooral die frietjes met Parmezaanse kaas en spekjes waren geweldig!
  • Cocktails drinken bij The Spiritualist
  • Avondeten bij Mowgli
  • Op het vliegveld in Edinburgh: All Bar One

Zondag
En toen was het helaas alweer tijd om naar huis te gaan. Hanna en ik zijn he-le-maal verliefd geworden op Schotland. En eigenlijk ook op de mensen. Ik ben nog nooit in een land geweest waar de mensen zooo aardig zijn. Ze zijn oprecht, heel behulpzaam en echt blij dat je er bent. Schotland heeft alles: ongerepte, prachtige natuur en hele leuke steden. Daarnaast hebben wij ons geen moment onveilig gevoeld en hadden we mega veel geluk met het weer. Ik zou het echt iedereen aanraden om Schotland een keer te bezoeken. Ik zou zelfs nog heel graag terug gaan voor een langere trip!

Nog wat praktische tips

• Als je een auto huurt in Schotland, hou er dan rekening mee dat je hier links rijdt. Maar hoe moeilijk kan het zijn? Nou als automaat rijder kreeg ik echt een zieke error van zowel links rijden als weer moeten schakelen. Je schakelt dus ook met links. Als maar één persoon van het gezelschap kan rijden zou ik dit niet aanraden. Maar Hanna en ik vinden rijden beide niet erg en we hebben mega genoten van alle mooie omgevingen tijdens de ritten. Je belandt elke keer weer in een schilderij! Om het makkelijker te maken voor jezelf zou ik, als je budget het toelaat, een automaat huren. Oh en vergeet je creditcard niet!
  • Water uit de kraan is goed drinkbaar in Schotland. Maar ik waarschuw je alvast: ik vond het níet te zuipen. Het smaakt heel erg naar chloor. Dus als je boodschappen doet, neem vooral wat water mee.
  • Boodschappen kan je hier trouwens gewoon bij de Lidl doen! De Tesco is ook een aanrader. Deze supermarkten zijn mega groot en hebben ook een heel groot glutenvrij assortiment.